Palvelumuotoilua ja kestävää vaatebisnestä

Kaappimme ovat täynnä vaatteita joita emme käytä. Mitä, jos voisit nauttia suosikkivaatteesi käyttämisestä ilman, että tarvitsisi huolehtia säilytyksestä, korjauksesta, jälleenmyynnistä tai kierrätyksestä? Mitä, jos emme enää ostaisikaan vaatteita?

Tämä oli kiehtova kysymys, johon etsimme vastausta yhdessä vaatesuunnittelija Anniina Nurmen kanssa. Ideana oli kehittää vaatteiden vuokraamiseen keskittyvää palvelukonseptia, joka mullistaisi tapamme hankkia ja omistaa vaatteita. Rins-and-repeat konseptin eli RINS:n idea on tarjota vaatteiden vuokrausalusta, jossa asiakkaat voisivat lainata laadukkaita vaatteita suoraan toistensa vaatekaapeista. Malli muuttaisi nykyisen kuluttamiseen ja kertakäyttöön perustuvan vaatebisneksen kestäväksi.

 


Anniina Nurmi on vastuullisen vaateteollisuuden asiantuntija. Kuva: Anniina Nurmi / http://www.vihreätvaatteet.com

 

IDEASTA KÄYTÄNTÖÖN

Tulimme kehitystyöhön mukaan kun konsepti oli vielä raaka idea palvelumallista. Järjestimme kuukauden aikana kehitystyöpajoja, joissa suunnittelimme miten uusi palvelumalli rakentuisi. Tavoitteenamme oli tuoda käyttäjälähtöinen näkökulma suunnitteluun, joka tähtäsi pilotointiin. Meidän tuli yhdessä Anniinan tiimin kanssa kehittää konsepti, jota asiakkaat pääsevät testaamaan.


ASIAKKAAN SILMIN

Suunnittelutiimin kanssa visualisoimme käyttäjäpolun, joka rakentui asiakasprofiilien pohjalta. Tämä auttoi hahmottamaan koko palvelun kaaren, aina asiakkaan ensimmäisestä kohtaamisesta palvelun kanssa siihen, että hän vuokraa vaatteen uudelleen. Tunnistimme eri sidosryhmiä, joita palvelun tuottamiseen tarvitaan sekä eri palvelun osa-alueita niin asiakkaalle näkyviä kuin tuotantoon liittyviä. Suunnittelussa oli keskeistä:

 

KÄYTTÄJÄLÄHTÖISYYDEN ABC

1// Kysy, havainnoi ja osallista – tee taustatyö huolella ja kasaa paras tiimi suunnittelemaan kanssasi

2// Tunnista asiakkaat; ketkä palvelua käyttävät, mitä he haluavat, miten he toimivat, mistä haaveilevat

3// Visualisoi asiakkaan matka palvelun läpi; käyttäjäpolku osoittaa mistä osista palvelukokemus rakentuu

4// Testaa nopeasti ja keveästi; näet heti mikä asiakkaille toimii ja mitä tarvitsee kehittää

 

Vuoden 2016 aikana, Anniina kehitti palvelumallia useiden testausten ja kokeilujen avulla. Projekti, joka alkoi ideasta vuokrata vaatteita kivijalkaliikkeistä, oli muuttunut matkalla palkituksi konseptiksi, jossa vaatteita vuokraavatkin ihmiset toisilleen.

 

Olisitko sinä valmis jakamaan vaatekaappisi? Lue lisää RINSin tarinasta ja mihin se lopulta johti: rinsandrepeat.com/ // Clothing as a service